سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دهکده ای به نام آب باد







دفتر عمران و توسعه روستائی سازمان شهرداریها و دهیارهیای کشور از احداث بوستان های روستائی ،‌ برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع نگهداری و بهره‌برداری از فضای سبز روستایی و هدایت دهیاران جهت مشارکت در اجرای طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد.


به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، وفق اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب سال 1380 هیات وزیران  ، وظایف متعددی در 47 بند برعهده دهیاری نهاده شده است که بهبود وضع زیست محیطی روستا، کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها، نیازها، نارسایی‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در زمینه‌های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی‌ربط جهت اطلاع و برنامه‌ریزی و اقدام لازم ، همکاری موثر با مسئولان ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا و فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی، مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن‌ها از طریق دهیاری و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا ؛ بندهای مرتبط با وظایف دهیاری در خصوص فضای سبز و منابع طبیعی در محدوده روستا می‌باشد.


از این رو به منظور اجرایی نمودن وظایف دهیاری‌ها در زمینه فضای سبز و منابع طبیعی، تفاهم نامه همکاری مشترکی بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 1385 در 4 ماده و یک تبصره در زمینه حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی منعقد گردید.


از جمله اقدامات انجام شده توسط حوزه معاونت امور دهیاری‌ها درخصوص ایجاد و توسعه فضاهای سبز و حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در روستاها، می‌توان به برنامه‌ریزی جهت ارتقاء سطح علمی و آگاهی دهیاران و کارشناسان دفاتر امور روستایی استانداری‌ها از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه مباحث تخصصی شامل کارگاه آموزشی غیرمتمرکز" نگهداری و بهره‌برداری از فضای سبز روستایی" در 8 استان با آموزش 871 دهیار و کارگاه آموزشی " مدیریت فضای سبز روستایی" در 5 منطقه و 30 استان با ‌آموزش 500 دهیار طی سالهای 1387 و 1388 اشاره نمود.


تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های موضوعی از قبیل دستورالعمل اجرایی و آموزشی دهیاران در زمینه منابع طبیعی، شیوه نامه ایجاد بوستان‌های چندمنظوره روستایی، طرح تیپ احداث بوستان‌های چندمنظوره روستایی و برنامه‌ریزی برای احداث  بوستان های چندمنظوره روستایی با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دیگر اقدامات بوده است .


برنامه‌ریزی برای تامین اراضی و نهال مورد نیاز دهیاری‌ها به منظور توسعه فضاهای سبز در قالب جنگل‌کاری و درخت‌کاری با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای واگذاری وظایف قابل واگذاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به دهیاری‌ها وتشویق و تجلیل از دهیاران نمونه و برتر در زمینه فضای سبز و منابع طبیعی در هر سال، از دیگر اقدامات انجام شده توسط حوزه معاونت امور دهیاری‌ها درخصوص ایجاد و توسعه فضاهای سبز و حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در روستاهابوده است.


همکاری مستمر با ستاد ملی نهضت سبز ،برنامه‌ریزی جهت مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی با همکاری و حمایت از طرح همیاران طبیعت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور،برنامه‌ریزی برای ترویج فرنگ منابع طبیعی در مناطق روستایی از طریق همکاری با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی در سطح شهرستان‌ها و روستاهای کشور و هدایت دهیاری‌ها جهت مشارکت در اجرای طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استان‌ها و انتشار ماهنامه‌ها و ویژه‌نامه‌های موضوعی با محوریت منابع طبیعی و فضای سبز روستایی از دیگر اقدامات صورت گرفته می باشد.


 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com




نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر

















اهتمام دستگاه‌های دولتی در به‌سازی بافت‌های روستایی


جایگاه بافت‌های با ارزش روستایی و برنامه‌های مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی به منظور به‌سازی مواریث ارزشمند روستایی در نشست هم اندیشی معاونان سازمان میراث فرهنگی استان‌ها بررسی شد.

به گزارش میراث آریا(chtn) در نشست هم اندیشی معاونان سازمان میراث فرهنگی که در معاونت حفظ،‌ احیا و ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، رضا سامه عضو هیأت علمی دانشگاه و ناظر پروژه بنیاد مسکن دولتی بودن هردو دستگاه و بهسازی بافت‌های با ارزش روستایی را مختصات موضعی مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان میراث فرهنگی دانست.

رضا سامه افزود: عمده شاخص‌ برنامه‌های مشترک این دو دستگاه، تعیین و تدوین ویژگی‌های شناسائی ارزش های موجود در بافت‌های روستائی، بازشناسی و تدوین توانمندی‌ها و دانش پراکنده در جهت حفاظت و احیای بافت‌های کالبدی با ارزش را شامل می‌شود.

وی هدف سازمان میراث فرهنگی را برخلاف بنیاد توسعه مبتی بر حفاظت دانست و افزود: در حوزه بافت‌ها سیاست سازمان میراث فرهنگی بر جنبه‌های کالبدی و مناظر روستا(سیمای عمومی بافت، استخوان‌بندی،‌ عناصرمعماری)تاکید دارد و این در حالی است که بنیاد جنبه‌های اجتماعی و الگوهای رفتاری مشترک ساکنین در عرصه‌های عمومی روستا (مرکز محلات، میادین اصلی) را مورد توجه قرار می‌دهد.

این کارشناس معماری در ادامه جدولی از تطبیق و فراوانی معیارها و شاخص های "ارزش" در ادبیات میراث فرهنگی و جدول ضوابط شناخت و انتخاب بافت‌های با ارزش روستایی را ارائه کرد و افزود:سازمان میراث فرهنگی بر ارزش‌های ذاتی به عنوان قابلیت‌های محیطی یا فرهنگی (ارزش قدمت، ندرت، هویت) تاکید داشته و بنیاد نیز ارزش‌های منتسب با عنوان فرصت‌های مداخله (ارزش اقتصادی، کارکردی، اجتماعی) را پیگیری می‌کند.

وی در مورد تفاوت‌های تجربه‌های موجود در زمینه روستا بین دو دستگاه، گفت: تجربیات سازمان میراث فرهنگی به چند روستای خاص (ابیانه، کندوان، میمند)و اغلب به صورت مونوگرافی، مستندسازی، ‌معرفی و زمینه‌سازی جهت حفاظت از عناصرکالبدی و فرهنگی محدود می‌شود و بنیاد نیز به صورت گسترده تر در مورد عملیات عمرانی در قالب طرح های هادی، ساماندهی سکونت‌گاه‌های روستائی فعالیت می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه بنیاد در عناصر و تک بناهای واجد ارزش در بافت و عرصه‌های عمومی نتوانسته مداخله کند، بر فرصت‌های موجود در سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: این سازمان به آسانی در عناصر تاریخی معماری مداخله کرده و می تواند از این فرصت استفاده کند.

سامه در پایان به طور خلاصه به اقداماتی چون مشارکت در ارزش‌یابی نمونه‌های مورد به‌سازی، همسو کردن اعتبارات در مورد روستاهای منتخب، معرفی مشاوران ذی صلاح و ناظران مقیم کار آزموده در حوزه به‌سازی،‌ نظارت کارشناسانه و مسئولانه بر فرآیند تهیه طرح‌ها، ‌تهیه طرح‌های تکمیلی در مورد آثار خارج از حوزه مداخله، ‌مشارکت در معرفی و نحوه بهره‌برداری از اقدامات صورت گرفته اشاره کرد./

 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com



نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر






معاون بنیاد مسکن کشور خبر داد:

اجرای طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور

خبرگزاری فارس: معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: تا پایان برنامه پنج‌ساله در تمام روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه و اجرا می‌شود.


 



 

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، محمدرضا شاملو بعد‌از‌ظهر امروز در بازدید از طرح‌های عمرانی در شهرستان آذرشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تا کنون طرح هادی 23 هزار روستای کشور تهیه شده و در بیش از 9 هزار و 500 ‌روستا فاز نخست طرح بهسازی روستایی اجرا شده که بیشتر آنها به اتمام رسیده است.
وی مجموع اعتبارات عمرانی و بهسازی روستاهای کشور را در سال‌ جاری بیش از 4 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: قرار است در صورت تامین از محل درآمدهای مازاد کشور مبلغ حدود 3 هزار میلیارد ریال نیز به این اعتبارات افزوده شود.
وی با اعلام اینکه برای اجرای طرح‌های هادی پیش‌بینی شده در روستاها سالانه نزدیک 15 هزار میلیار ریال اعتبار لازم است، گفت: مشکل اصلی برای اجرای طرح‌های بهسازی روستایی کمبود اعتبار است.
شاملو همچنین خاطر‌نشان کرد: اماکنی که در جریان اجرای طرح هادی روستایی در مسیر آزادسازی طرح قرار می‌گیرند، برای صاحبان آنها تا سقف 100 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور در پاسخ این سؤال که هدف از حضور در استان آذربایجان چیست، گفت: برای افتتاح چند طرح عمران روستایی و بازدید از طرح‌های اجرایی بنیاد مسکن برخی شهرستان‌های استان از جمله تبریز، آذرشهر، عجب‌شیر، اسکو و بستان‌آباد و سایر شهرستان‌های استان است.
شاملو همچنین در مورد اسناد صادر شده اماکن روستایی کشور گفت: تا کنون افزون بر 2 میلیون و 360 هزار سند‌ اماکن روستایی در سراسر کشور صادر و به صاحبان آنها تحویل شده است.

*بهره‌برداری از طرح روستایی «اخی‌جهان» آذرشهر
با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور فاز نخست طرح هادی روستای «اخی‌جهان» آذرشهر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
نخستین فاز طرح هادی روستای «اخی‌جهان» آذرشهر به طول 650 متر و با هزینه‌ای 2 میلیارد و 650 میلیون ریال اجرا شده است.
رئیس بنیاد مسکن آذرشهر در مراسم افتتاح فاز نخست این طرح هادی روستایی گفت: علاوه بر اجرای این طرح تا کنون حدود 150 واحد مسکونی در روستای یاد شده بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.
محمدرضا شاملو‌ معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور همچنین پس از اجرای فاز نخست طرح هادی روستای «اخی‌جهان» با حضور در روستای «آلمالوداش» این شهرستان از طرح بهسازی در دست اجرای این روستای نیز بازدید کرد.
فاز نخست طرح هادی روستای «آلمالوداش» آذرشهر به طول 750 متر و با هزینه 2 میلیارد ریال در حال اجراست.
منبع : خبرگزاری فارس

 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com

 



نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر






طرح بهسازی محیط روستاها

مقدمه
* طرح بهسازی محیط
روستاها به منظور بهبود شرایط بهداشتی زندگی از طریق بهسازی منابع آب
آشامیدنی، دفع بهداشتی مدفوع، فاضلاب، زباله و فضولات حیوانی، شن ریزی
معابر، جدول بندی و هدایت آبهای سطحی به خارج از روستا مد نظر بوده است

•         * وضعیت
نامطلوب روستاها در زمینه دفع بهداشتی فضولات (حدود 50%)، فاضلاب و زباله
(حدود 40%) و دسترسی به مستراحهای بهداشتی (حدود 60%)

* ناکافی بودن اعتبارات برای جبران سریع کمبودها و لزوم استفاده از پتانسیلهای موجود (مردم و ارگانهای ذیربط)




علل عمده کاستی ها در این زمینه

کم اطلاعی روستائیان از مزایای (بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و ...) عملیات بهسازی محیط روستا
ناکافی بودن آموزش نیروهای بهداشتی و بهداشت محیطی
کمبود نیروی انسانی، وسایط نقلیه، مصالح اساسی و اعتبار
عدم شناخت نیازهای واقعی و پتانسیلهای موجود در روستا
کوتاه بودن فصل مناسب برای انجام عملیات بهسازی در اغلب روستاهای استان




مدیریت فضولات حیوانی

توجه به آلوده نشدن محیط منزل و روستا در مرحله جمعآوری
جداسازی محل نگهداری دام و طیور از محیط زیست افرادخانواده
اختصاص یک یا چند محل مناسب در خارج از روستا برای نگهداریفضولات حیوانی
ملزم نمودن مردم به رعایت مقررات و برخورد بامتخلفین
رعایت نکات بهداشتی در صورت استفاده از فضولات به عنوانکود




ویژگیهای محل مناسب برای نگهداری فضولاتحیوانی

فاصله مناسب از روستا
واقع نشدن در مسیر سیلابها
واقع نشدن در مسیر بادهای غالب منطقه
دور بودن از منابع آب و رودخانه ها
ایجاد کف غیر قابل نفوذ (ترجیحا بتونی)
دارا بودن حصار در اطراف محل
داشتن سقف غیر قابل نفوذ در مقابل آب
انجام نظافت دوره ای
جلوگیری از ایجاد شرایط بیهوازی در توده انباشتهشده




اثرات فضولات حیوانی در صورت مدیریتنامناسب

اثرات بهداشتی در اثر تماس مستقیم با فضولات (شیوع بیماریهایمیکربی، ویروسی و انگلی)
اثراتبهداشتی در اثر تکثیر حشرات، حیوانات موذی و ولگرد
اثرات زیست محیطی (آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، خاک وهوا)
اثرات زیبایی شناختی
اثرات اجتماعی و اقتصادی




ویژگیهای محل مناسب نگهداری دام و طیور

حتی الامکان خارج از روستا باشد
اگر تعداد حیوانات کم باشد، در محل مجزا با شرایط زیر موردنیاز است
دارا بودن دیوار و کف قابل شستشو و انجام نظافت روزانه وشستشوی دوره ای با آب آهک 20%
دارا بودن نور کافی
وجود چاه فاضلاب
استفاده از آب جاری سالم درآبشخور
استفاده از مواد غذایی در ظروف سالم برای تغذیهدام
وجود درب مناسب
وجود تهویه مناسب
واکسیناسیون به موقع دام
جمع آوری فضولات بصورت روزانه و انتقال به محل تعیین شده درخارج از روستا




شرایط توالتبهداشتی

قابل احداث با هزینه مناسب
دارای چاه در پائین دست چاه احتمالی آب با فاصله مناسب از آنو آبهای زیرزمینی
دارای اتاقک مناسب
* ابعاد حداکثر 20/1*20/1
* ارتفاع حداقل 2 متر
* درب مناسب با ارتفاع حداقل 8/1متر
* کف و دیوارها تا ارتفاع یک متر قابلشستشو
* بقیه دیوار داخلی و دیوارهای خارجی و سقف صاف و بدوندرز
* کف دارای شیب از تمام جهات به سمتسره
* پنجره مجهز به توری به منظور تهویه و تامیننور
* دسترسی به آب




اصول برنامه ریزی در بهسازی توالتهایروستایی

تشکیل پرونده روستاهای مشمول عملیات در ستاد شهرستان (یکپرونده برای هر روستا) و قرار دادن کلیه سوابق و اطلاعات مربوطه درآن
استفاده از امکانات سایر ارگانها از جمله کمیتهامداد
جمع آوری اطلاعات (تهیه لیست نواقص مستراحهای تحت برنامه برایهر روستا در خانه بهداشت و ارسال یک نسخه به ستادشهرستان)
خرید مصالح بر اساس نیاز
آموزش روستائیان
تحویل مصالح به خانوارها در قبال اخذتعهد
نظارت بر روند بهسازی تا رسیدن به حد مطلوب




نقش دهیاری و شوراها در روند بهسازی روستا (مروری بر برخیوظایف دهیار در قبال بهداشت و محیط زیست)

بهبودوضعیت زیست محیطی
کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها و نیازهای بهداشتیو ... ارائه پیشنهاد برای رفع آنها
مشارکت و همکاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرحهای عمرانیروستا
مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و ایجاد زمینه مناسب برایتامین بهداشت محیط
وصول عوارض و مصرف آن در مواردمعین
مراقبت بر وضعیت بهداشتی اماکن و معرفی اماکن غیربهداشتی بهمسئولان ذیربط
توسعه معابر و فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابانها، کوچه ها و ...
تنظیف معابر و انهار عمومی، مجاری آب و فاضلاب، لایروبی قنواتروستا، تامین آب و روشنایی در حد امکان
کمک در احداث تاسیسات آب، برق و ... در روستا تا زمان اقداممراجع ذیربط
اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و ...
همکاری وزارت بهداشت در جلوگیری از شیوع بیماریهایواگیر
همکاری با بنیاد مسکن در جهت تهیه و اجرای طرح هادیروستا
پیگیری و ایجاد نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتاربهداشتی دام و عرضه گوشت

 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com



نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر





زنان، پیشروان توسعه روستایی






 


کشاورزی و دامپروری در اقتصاد ایران حائز اهمیت است. از سال 1368 تا 1373 بخش کشاورزی 8/27 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) را تشکیل داده و 1/26 درصد از جمعیت فعال کشور در این بخش به تولید اشتغال داشته اند. بخش زیادی از صادرات کشور، محصولهای کشاورزی و روستایی است. زنان روستایی نیمی از جمعیت روستایی کشور هستند و در تمامی فعالیتهای تولیدی دوشادوش مردان به تولید و سازندگی اشتغال دارند. این نوشته با ارائه آمار، سعی در تبیین نقش این تولیدکنندگان خستگی ناپذیر


 

دارد.


 


زنان و توسعه کشاورزی


 


 


زنان روستایی بیشتر فعالیتهای تولیدی در بخش کشاورزی را انجام می دهند. طبق آمار موجود حدود 5/6 میلیون نفر از زنان روستایی به طور مستقیم در کاشت، داشت و برداشت محصولهای کشاورزی حضور فعال دارند. علاوه بر این، دختران روستا از کودکی به فعالیت کشاورزی و دامپروری مشغول می شوند.


 

تهیه غذا و نگهداری غلات و حبوبات در روستاهای کشور توسط زنان صورت می گیرد. زنان روستایی همانند مردان در پرورش دام و طیور نقش مهمی دارند. در مناطق شمال کشور پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل هم بر عهده زنان است. حتی در بازارهای محلی، زنان محصولهای تولیدی خود را برای تأمین درآمد خانواده به فروش می رسانند. آنان در واقع بازاررسانی و بازاریابی محصولهای کشاورزی را به نحو مطلوبی اجرا می کنند. زنان روستایی در تصمیم گیری کشت محصولهای زراعی هم نقش دارند اما تصمیم گیری نهایی با مردان است. زنان مسن در خانواده های روستایی اهرم اصلی تصمیم گیری در خانه و مزرعه هستند.


 

هر چند مطابق قانون مدنی کشور، زن و مرد باید حقوق یکسانی در خصوص مالکیت زمین، دام و فرصتهای شغلی داشته باشند اما وضعیت مالکیت زنان به طور کامل روشن نشده است! بویژه در روستاها، مالکیت زنان هنوز ناشناخته است.در کشورهای دیگر مالکیت زراعی هم بر عهده زنان است. در آفریقا اشتغال زنان به کشاورزی 80 درصد، در آمریکای لاتین 40 درصد و در آسیا حدود 72 درصد است که هر زنی می تواند مالک هر قطعه زمینی شود اما در ایران نوعا حتی سهم


 

مشخصی از درآمدهای تولیدی ندارند!


 

بنا بر گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) در برخی از کشورها به ویژه آفریقا زنان دو برابر مردان به فعالیتهای کشاورزی اشتغال دارند. به عنوان مثال در تانزانیا، سالانه مردان 1800 ساعت و زنان حداقل 2600 ساعت به کشاورزی می پردازند.


 

در کشور ما، توسعه کشاورزی بدون حضور زنان روستایی معنی ندارد و اینان همواره پیشروان توسعه کشاورزی هستند و علاوه بر خانه داری، سخت ترین فعالیتهای تولیدی و کشاورزی را شبانه روزی انجام می دهند. حدود 85 درصد فعالیتهای دامداری و صنایع لبنی در روستاها توسط زنان اجرا می شود و آنان در برخی تولیدات کشاورزی و باغی 100 درصد حضور فعال دارند. برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور باید به نقش این گمنامان صحنه های تولید بیشتر توجه کنند و به حقوق و سهم آنان رسیدگی شود تا در فرآیند توسعه روستایی و توسعه اقتصادی کشور حضوری فعالتر داشته باشند و مشارکت آنان تضمینی برای تحول در تولید بخش کشاورزی باشد.


 


مشارکت تولیدی زنان روستایی


 


 


شیرواره و پول واره از قدیمی ترین تشکلهای همیاری و تعاون زنان روستایی است. این تعاونیها، مشارکت جمعی زنان در تولید را نشان می دهد. تعاونیهای تولیدی ابزار اصلی در فرآیند توسعه روستایی است. در تعاونیها، مشارکت گروهی در تولید ایجاد شده و خلاقیت و استعداد زنان روستایی بارور می شود. نمونه تعاونیهای تولیدی در کشورهای دیگر هم وجود دارد. «سیوا» در کره جنوبی و


 

«تعاونی پس انداز» در بنگلادش و دیگر کشورها به صورت بسیار فعالی وجود دارد و تولیدات آنها به بازارهای بین المللی هم صادر می شود.


 

علاوه بر تعاونیهای تولیدی قدیم، قبل از انقلاب شرکتهای سهامی زراعی به وجود آمد که حضور زنان در این شرکتها بسیار ناچیز بود و فقط مردان سهم داشتند. پس از انقلاب، جهادسازندگی و دیگر سازمانهای مرتبط با روستاها، تعاونیهای تولیدی و خدماتی تشکیل دادند که باعث شد حضور زنان روستایی بسیار چشمگیر شود. شرکتهای تعاونی فرش دستباف به عنوان بازوی توانمند در حمایت اقتصادی از تولیدکنندگان و بافندگان فرش و گلیم تشکیل شد. تشکیل این تعاونیها در سال 1364 آغاز شد و اکنون 500 تعاونی تولید فرش دستباف وجود دارد که اعضای آن بیشتر زنان روستایی هستند. همچنین در بعضی مناطق کشور از جمله مازندران، زنان در شرکتهای تعاونی تولید ابریشم، زنبورداری و خدمات مشارکت فعال دارند و حدود 90 درصد از فعالیتهای تولیدی را با همکاری یکدیگر اجرا می کنند.


 

حضور زنان روستایی در این فعالیتهای تولیدی گروهی، زمینه های مناسبی برای مشارکت آنان در توسعه روستایی است و در صورت سازمان دهی دقیق به عنوان نیروهای کارآمد در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور خواهند بود.


 

شبکه زنان تولیدکننده روستایی از طرحهای مهم جهادسازندگی برای هدایت و بهبود فعالیتهای تولیدی زنان روستایی است که در 19 استان کشور به اجرا در آمده است. این شبکه به طور گسترده ای شغلهای صنعتی، کشاورزی و دامپروری زنان روستایی را زیر پوشش قرار می دهد. وجود این شبکه ها به ویژه برای زنان بی سرپرست و جویای کار، اهمیت خاصی دارد و باعث نمود بیشتر مشارکت زنان روستایی می شود.


 


زنان و عمران روستایی


 


 


توسعه روستایی نیاز به برنامه ریزی دارد و در برنامه توسعه روستایی باید تمامی نیروهای فعال یک کشور یا منطقه در آن شرکت داشته باشند. زنان روستایی به دلیل وضعیت فرهنگی نامناسب، در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دخالت کمتری داشته اند.


 

هدایت و سازمان دهی حدود 12 میلیون نفر از جمعیت روستایی که دختران و زنان هستند، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مشارکت زنان در عمران روستا و بهسازی روستا مورد توجه سازمانهای مختلف بوده است تا این قشر سخت کوش در تصمیم گیریهای اجتماعی و فرهنگی سهیم باشند.


 

دفتر مشارکت و بسیج مردمی جهادسازندگی از سال 1363 طرحهای گوناگونی به اجرا گذاشته است و در عرصه های منابع طبیعی، آبخیزداری، بهداشت و طرحهای عمرانی و زیربنایی همیاری روستاییان را مورد توجه جدی قرار داده است.


 

طرح تشکیل گروه سازندگی زنان روستایی از دیگر اقدامهای جهادسازندگی برای جلب همکاری زنان در عمران روستا است. همچنین تشکلی برای رفع مشکلات خاص زنان روستایی تشکیل خواهد داد!


 

بدیهی است، بدون حضور زنان روستا، عمران و توسعه روستایی تحقق نمی یابد. بنابراین باید زمینه های حضور آنان را فراهم کرد. حتی می توان گفت بدون حضور زنان روستایی در عمران اجتماعی روستا، اهداف توسعه روستایی تحقق نمی یابد. لذا برای رسیدن به اهداف توسعه روستایی باید آموزش، ترویج و سازمان دهی زنان را در اولویت قرار داد تا راهبردهای اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی با حضور زنان روستایی کامل شود.


 


منابع:


 


 


1ـ محبوبی، محمدرضا، مشارکت اجتماعی زنان، معاونت ترویج و مشارکت مردمی، جهادسازندگی، 1373.


 

2ـ طالب، دکتر مهدی، نقش زنان روستایی در اقتصاد ایران و مقایسه آن با کشور ژاپن.


 

3ـ زنان در توسعه کشاورزی، انتشارات فائو، نشر جهادسازندگی، 1375.


 

4ـ مجله صالحین روستا، شماره 131.


 

5ـ سالنامه آماری ایران، 1374، مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه.

 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com



نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر





به نام خداوند بخشنده مهربان

دهیاری روستای آب باد ورود شما را به این وبلاک گرامی می دارد

 



نوشته شده توسط سجاد در سه شنبه 89/7/13

نظر





مطالب پیشین

Powered By blogfa.com Copyright © 2009 by dehyariabbad
This Themplate By Theme-Designer.Com

.:: Menu ::.

صفحه ی نخست
پست الکترونیک
پروفایل مدیر وبلاگ
آرشیو مطالب
عناوین مطالب وبلاگ
لینک rss
طراح قالب

.:: About ::.

مدیر وبلاگ : سجاد[37]
نویسندگان وبلاگ :
فیض اله الهیاری نسب[0]

.:: Links ::.

آگهی رایگان
تور

کد آهنگ

کد موسیقی

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
پارس پایتخت تاریخ وتمدن
دهیاری روستای آب باد
بانک مقالات فنی و مهندسی
کامفیروز (بهشت گمشده)

.:: Others ::.



.:: Archive ::.

مقالات و مطالبی در مورد مسایل روستایی