سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دهکده ای به نام آب باد








گردشگری ، فراگیرترین صنعت در جهان


محمدنورالهی- امروزه بیشتر کشورهای جهان در رقابتی نزدیک و تنگاتنگ در پی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی،اجتماعی ، فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال ناشی‌ از صنعت جهانگردی در کشور خود هستند .

کشور ما به رغم در اختیار داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی هنوز با سهمی که باید از لحاظ گردشگران ورودی داشته باشد فاصله زیادی دارد.

از طرفی اهمیت رویکرد به صنعت گردشگردی در ایران به ویژه در دهه‌های آینده که امکانات کشور از درآمدهای نفتی محدودتر خواهد شد بر کسی پوشده نیست و برنامه‌ریزی در خصوص صنعت گردشگری همت والایی را می طلبد.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که میزان رشد و رونق صنعت جهانگردی در کشورهای جهان در وهله اول به کیفیت ارائه خدمات و نحوه‌ رفتار میزبان دارد اگر چه مردم ما در طول تاریخ به اعتبار فرهنگ غنی دینی و ملی خود به میهمان نوازی شهرت داشته‌اند اما باید به این واقعیت توجه داشت که صنعت جهانگردی در جهان امروز با ظرافت‌های بسیاری در آمیخته است و تنها وجود گردشگاه‌های طبیعی و جاذبه‌های سیاحتی برای جذب جهانگردان کفایت نمی‌کند.

بنابراین پرورش نیروی انسانی متخصص و کار آزموده با اتکاء بر فرهنگ پر بار و ریشه دار خودی و بهره‌گیری از علوم و فنون پیشرفته این بخش کشور را قادر خواهد ساخت با استفاده بهینه از منابع و جاذبه‌های جهانگردی به جایگاه در خور خود دست یابد.

لزوم اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی درباره این صنعت ایجاب می کند کارشناسان و دست اندرکاران به فعالیت گسترده‌تر در این زمینه همت گمارند و با تلاش خود گام‌های مؤثری در راه حصول به اهداف صنعت جهانگردی کشور بردارند .

کشور همیشه سربلند ایران با آثار باستانی بر جا مانده از اقوام و ملل گوناگون در طی تاریخ جاذبه‌های بس ارزشمند برای تبادل فرهنگ وارتباطات درون و فرا ملیتی در خود گرد آورده است و همواره از دیر باز این سرزمین در میان سرزمین‌های گسترده و وسیع آسیا از یک سو و قاره اروپا از سوی دیگر به عنوان چهار راهی بوده است که پیوند دهنده فرهنگ‌ها ، مدنیت‌ها و سیاست‌های شرق با غرب بوده است .

یکی ازبزرگترین و فراگیرترین صنایع جهان، سفر و بخش جهانگردی است. تغییر فن آوری‌های اطلاعات و ارتباط موجب پیشرفت این صنعت شده است. ICT سفر وصنعت جهانگردی را برای حداقل 50 سال گذشته، تاثیرقرار داده است. پیدایش اینترنت هم تاثیرات عمیقی روی صنعت داشته است .

مسافرت و توریسم بزرگترین مقوله تولید و سرویس است که از طریق اینترنت عرضه می‌شود. با توجه به اینکه عمده تاثیر ارتباطات در صنعت توریسم وابسته به مقوله اینترنت و صفحات وب است و با در نظر گرفتن اینکه در استان ایلام هنوز استفاده از وب برای عرضه اطلاعات غیر از چند مورد در مراکز دانشگاهی استفاده‌ای نشده است، بنابراین فاز اول ودوم این طرح به بررسی موقعیت مخابرات استان به عنوان رسانه مورد نیاز فناوری اطلاعات با داشتن شبکه دیتا پرداخته شده است.

از جهت دیگر سرویس‌های عمومی شرکت مخابرات اعم از تلفن و موبایل که مورد نیاز هر گردشگری در منطقه است، بررسی شده‌اند. در فاز سوم و چهارم بحث گسترده‌تر شده و با بررسی موقعیت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و بررسی چند مورد که از فناوری اطلاعات بیشترین استفاده را داشته‌اند، راهکارهای عملی برای حرکت از موقعیت فعلی(در استان ایلام و حتی در کشور در ابتدای راه قرار داریم) ارائه شده است.

همچنین چگونگی استفاده از اینترنت و وب در معرفی و ارائه سرویس‌های مراکزی چون هتل‌ها، شرکت‌های مسافرتی، تورهای تفریحی، معرفی فرهنگ، موقعیت جغرافیایی، اماکن باستانی، وضعیت آب وهوا و ... با استفاده از این ابزار جهت تسهیل کارها، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استان ایلام با سابقه کهن قبل از تاریخ و پس از دوره تاریخی جایگاهی بس مهم داشته و هر یک از شهرستان‌های هشتگانه‌ این استان دارای آثار ، ابنیه تاریخی و مراکز دیدنی طبیعی بسیاری در جهت جلب گردشگران است که اگر برنامه‌ریزی درستی در جهت صنعت گردشگری در استان انجام شود ضمن ایجاد عرصه‌های سیار در جهت اشتغالزایی رونق اقتصادی چشمگیری نیز نصیب مردم این دیار خواهد شد.

با توجه به جاذبه‌ها و قابلیت های گردشگری ایران ضرورت‌ها واثرات اقتصادی ـ فرهنگی راهکارهایی برای توسعه گردشگری در ایران می توان متصور شد :

نخست ، ایجاد تصویر درست از مفهوم توریسم . گردشگری و قبول ضرورت آن به عنوان یک نیاز اجتماعی است. این مسئولیتی است که در درجه نخست ، سازمان‌های مسئول گردشگری و سپس دانشگاه‌ها و مدارس بر عهده دارند برای تحرک بخشیدن به تقاضاهای فزاینده و تبدیل آن از یک توان بالقوه بیش از هر چیز به تبلیغات و راهنمایی نیاز خواهد بود.

احیای فعالیت‌های گردشگری ایران به موازات نیاز سرمای‌ای ، به سرمایه‌گذاری فرهنگی وتبلیغی وسیعی نیاز دارد واین ممکن نیست ، مگر اینکه جایگاه علمی ، اجتماعی و فرهنگی گردشگری برای مردم شکافته وروشن شود.

دوم، سیاستگزاران گردشگری کوشش می‌کنند از جنب و جوش جهانگردی در کشورهای ثروتمند برای خود سهمی بدست آورند به همین دلیل بسیاری از اقدامات برای جذب آنها و جلب توجه آنها انجام می گیرد .

تردیدی نیست که از دید اقتصادی این نظر درست است اما شرایط خاص فرهنگی واجتماعی ما اتکا ، به این دیدگاه را با مشکلاتی روبرو می سازد که باید برای آنها راه حل معقولی در نظر گرفته شود .

تردیدی نیست که نمی توان ارزش های فرهنگی خود را دور ریخته و آن را برای جذب گردشگر قربانی کرد اما از طرف دیگر به این نکته نیز باید توجه داشت که غالب گردشگران با مبدا کشورهای صنعتی برای تفریح از طریق خوشگذرانی اقدام به سفر می کنند بنابراین آنچه از گردشگری باید تعریف کرد گردشگری است که نیاز به ارضای حس کنجکاوی وگسترش جهان بینی دارد و با اهدافی منطبق بر اخلاقیات و احترام به ارزش های دیگران از مبدا خود حرکت می کند که خوشبختانه تعداد این قبیل جهانگردان در جهان کم نیست حال حتی اگر به آنها به دیده تردید نگاه گردد ، می توان محدوده جغرافیایی توریسم بین المللی را کوچکتر کرد وبیشتر به کشورهایی فکر کرد که سنخیت فرهنگی مشترکی با ما دارند .

بنابراین ، در درجه اول باید به جلب ایرانیان مقیم خارج از کشور که تعداد آنها به 2تا 3 ملیون نفر می رسد ، اقدام کرد باید امکاناتی فراهم کرد تا حداقل از ایرانیان خارج از کشور ، خصوصاً نسل جوان آنها ، حداقل یکبار به ایران سفر کنند این کار علاوه بر داشتن اثرات اقتصادی ، اثرات فرهنگی نیز خواهد داشت.

در مراحل بعد می‌توان ساکنان کشورهای عربی خلیج فارس وکشورهای استقلال یافته آسیای میانه را که از نظر خلق وخو و مشترکات قومی وفرهنگی ودینی – مذهبی به ایرانیان نزدیک ترند به سوی ایران جلب کرد افراد کشورهای اسلامی دیگر به وجود بعد مکانی به دلیل مشترکات فرهنگی ، خود را به ایرانیان نزدیک می یابند ومشتاق سفر به ایران هستند سپس درمرحله بعدی آنها باید مورد توجه صنعت توریسم کشور قرار گیرند . مردم آسیا (شرق آسیا ) از جمله مالزی ، چین، اندونزی و ژاپن کسانی هستند که باید در مرحله بعد مورد توجه صنعت توریسم قرار گیرند.

اقدام دیگری که برای گسترش توریسم در ایران ضرورت دارد، تبلیغات و معرفی جاذبه های متنوع و پر رمز و راز در گوشه و کنار ایران حتی در قبال هموطنان خودمان است در جهان امروزی تبلیغات بصورت خیره کننده‌ای گسترش پیدا کرده و هر گونه ابتکار و اختراع و خدمات جدید بواسطه تبلیغات و آگهی ها متعدد به گوش جهانیان می‌رسد .

در مجموع از مطالب بیان شده توسط صاحب نظران امر گردشگری ، موفقیت در زمینه تبلیغات گردشگری زمانی حاصل می شود که:

1.برپائی همایش‌های داخلی و شرکت در همایش‌های جهانی ودعوت از نویسندگان فهیم و فرهنگی کشورهای خارجی و در نهایت ، ترغیب وتشویق صاحبان تورهای مسافرتی برای دیدار از دیدنی‌های ایران می‌تواند از جمله فعالیت‌های تبلیغاتی مؤثر باشد.

2.سفارتخانه‌های کشور در زمینه تبلیغات می‌توانند بسیار موثر باشند ، چاپ وتوزیع انواع بروشور ، ایجاد نمایشگاه‌های مختلف ، دعوت از هنرمندان متعهد وبومی کشور برای سفر به این کشورها ، می‌تواند ایران را به نحوی شایسته به طالبان ایرانگردی معرفی کند.

3.استفاده از خلاقیت هنرمندان کشور ، جهت بکار گیری در کارهای هنری برای تبلیغ در زمینه گردشگری وشناساندن مفاخر ایران.

4.برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائمی جاذبه‌های گردشگری به منظور معرفی نقاط دیدنی ایران بویژه مناطقی که تاکنون ناشناخته مانده‌اند و تشویق مردم به ایرانگردی از طریق جاذبه ها وخصوصیات فرهنگی واجتماعی مناطق مختلف وجلوگیری از تمرکز مسافرت‌ها به نقاط خاص وگسترش وگسترش سفر به تمام تقاط کشور.

5.اولویت بندی مراکز گردشگری برای جذب گردشگر، تجزیه وتحلیل منابع گردشگری ایران روشن ساخت که علاوه بر جاذبه‌های معماری از دوران باستان و اسلام ، فرهنگ های جالب توجه قدیمی زیادی قابل نمایش در معماری ، روستاها ، آداب ورسوم ، صنایع دستی و غیره وجود دارند، جنبه دیگر وجود مناطق جذاب کنار دریاست که می تواند با مقاصد خارجی رقابت کند.

در پایان روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری را به کلیه فعالان و دلسوزان این صنعت در سراسر سرزمین ایرانی اسلامیمان بویژه استان ایلام تبریک می‌گویم.به امید توسعه بیش از پیش صنعت گردشگری ایرانیان.

 برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم فیض اله الهیاری

پارس پایتخت تاریخ وتمدن

http://parsaria.parsiblog.com



نوشته شده توسط سجاد در جمعه 89/7/23

نظر





مطالب پیشین

Powered By blogfa.com Copyright © 2009 by dehyariabbad
This Themplate By Theme-Designer.Com

.:: Menu ::.

صفحه ی نخست
پست الکترونیک
پروفایل مدیر وبلاگ
آرشیو مطالب
عناوین مطالب وبلاگ
لینک rss
طراح قالب

.:: About ::.

مدیر وبلاگ : سجاد[37]
نویسندگان وبلاگ :
فیض اله الهیاری نسب[0]

.:: Links ::.

آگهی رایگان
تور

کد آهنگ

کد موسیقی

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
پارس پایتخت تاریخ وتمدن
دهیاری روستای آب باد
بانک مقالات فنی و مهندسی
کامفیروز (بهشت گمشده)

.:: Others ::.



.:: Archive ::.

مقالات و مطالبی در مورد مسایل روستایی